20 Temmuz 2012 Cuma

Chistopol Saat Fabrikası ve Vostok

Yeni bir mekanik saate sahip olma arzusuyla sürekli okuyor, araştırıyordum. Bir yandan kaliteli bir yandan da uygun fiyatlı modeller üzerinde yoğunlaşıyordum. Zaten sınırları kalite ve uygun fiyat olarak belirleyince seçenekler bir anda azalıyordu. Seiko ve Orient gibi Japon markalarının yanısıra bir de, biraz daha pahalı olsalar da, butik üretim yapan İsviçre ve Alman saatleri bu sınıfa giriyordu. Ama ben bu tarz bir saat istemiyordum. Seiko ve Orient'in yaygın olması, butik markaların ise muhtelif gümrük problemleri beni kendilerinden uzak tuttu. Sonradan herhangi bir gümrük problemi yaşanmadığını öğrendim ama iş işten geçmiş, virüs kana girmişti.

Araştırmalarım devam ederken Vostok markası ile tanıştım. Rus, daha doğrusu Sovyet saatlerine ilgim de böyle başladı.

Vostok Saat Fabrikası (1992)

Vostok markasının temelleri 1942 yılında, Chistopol Saat Fabrikası olarak şimdi Tataristan sınırları içinde kalan ufak bir kasaba olan Chistopol'de atıldı. Önceleri sadece askeri malzeme üreten bu fabrika 2. Dünya Savaşının hemen ardından saat üretimine başladı. 1961 yılındaki uzay çalışmalarının ardından ürettikleri saatlere Vostok (Восток) markasını basmaya başladılar.



Oldukça hızlı yol alan bu fabrika 1965 yılında Sovyetler Birliği Savunma Bakanlığı'nın resmi tedarikçisi oldu. Denizaltılarda kullanılan duvar saatlerinden, uzay programlarında kullanılan kol saatlerine kadar pek çok saat üretti. Üretimlerinin tamamı da gerekli koşullarda kendilerini kanıtladılar.

Chistopol Saat Fabrikası üretimi bir denizaltı saati

Aynı fabrika 1960'larda, Sovyetlerin ve Rusya'nın ilk ve tek kronometre kalibresini de üretti. Vostok Precision olarak üretilen bu saatlerin içindeki, Zenith'in 135 numaralı kalibresinin geliştirilmesi ile elde edilen, 2809 kalibre mekanizma Sovyetlerin kendi özel ölçümlerini başarı ile geçti ve piyasadaki yerini aldı. Ancak yüksek üretim maliyeti ve düşük satışlar nedeniyle üretimi oldukça kısa sürdü. Üretiminden yaklaşık 50 yıl sonra bugün bile oldukça hassas olarak çalışabilen bu saatler pek çok Sovyet saati meraklısının gözde modelleridir.

2809 Mekanizma

1967 yılına gelindiğinde aynı fabrika Sovyet Ordusundan gelen istekle ilk Vostok Amphibian'ı tasarladı. Bu saatler 200 metrelik(bazı özel modellerde 300 metre) su geçirmezlikleri ile Sovyet komandolarına özel olarak tasarlanmıştı. Ancak saatler o kadar sağlam ve hassastı ki uzay programlarında dahi kullanıldılar.


Georgi Grechko ve Amphibian kol saati


Vostok Amphibian pek çok deniz tatbikatında ve gerçek görevde kendini kanıtladı. Sovyet ordusu tarafından özel istekle üretilen bu saat yine aynı ordu tarafından yıllarca fiilen kullanıldı. Üzerine düşen görevi layıkıyla yerine getirdi ve artık önemli bir parça olarak pek çok koleksiyonerin koleksiyonunda yerini aldı. Tıpkı matruşka gibi bu saatler de Rusya'nın bir simgesi oldu. 

Vostok Saat Fabrikası günümüzde de üretimine devam etmektedir. Hala saatin kasasından, mekanizmasına kadar kendi içinde(inhouse) üretim yapan bu fabrika klasik çizgilere bağlı kalarak oldukça uygun fiyatlı ve dayanıklı saatleri sevenleri ile buluşturmaktadır. 






3 yorum:

  1. teşekkürler çok güzel bir bilgilendirme fabrika yol çizgisi

    YanıtlaSil
  2. ahh ne hoş oldu bu paylaşımınız,şimdi ben ve elimdeki ' vostok saat ' derin bi'anlam kazandı.

    YanıtlaSil
  3. Rus saalerine ilgi duyanlar iin güzel kaynak. Teşekkürler.

    YanıtlaSil