20 Temmuz 2012 Cuma

Vostok Generalski




Postacı beni evde bulamadığı için paketi karşı komşuya bırakmak istemiş; ancak paket üzerindeki yazıları anlayamayan komşumuz tedirgin olup beni aramış. Paketin gerçekten de bana ait olduğunu anlayınca teslim almayı kabul etmiş. Yazıları anlamaması  aslında gayet doğaldı. Belki de hayatında ilk defa kiril alfabesi ile karşılaşıyordu. Evet, tahmin ettiğiniz gibi paket Rusya'dan geliyordu.

Sokağa geldiğimde eve girmeden, ilk olarak komşumdaki emaneti aldım. Bir zarftı. Açtım; içinden ilaç kutusuna benzer bir kutu çıktı. Oldukça basit olan bu kutuyu da açtığımda karşımda ışıl ışıl krom kaplaması ile 539 kasa, 792 kadran kodlu bir Vostok Generalskie vardı. Her ne kadar 2005'ten sonra Generalskie'ler de Komandirskie olarak adlandırılmaya başlansa da, yıldız şeklinde olan ve 53x ile başlayan kasalar Generalskie ile özdeşleştiğinden, sadece kadranlarında yazıyor diye onlara Komandirskie demek bir haksızlık olur.

Bu benim ilk Rus saatimdi.  Bu saati aldığım sıralarda henüz Vostok Amphibian efsanesi ile tanışmamıştım. İkinci el bir saat alacak kadar da kendime güvenmiyordum. Dolayısıyla hem Amphibian serisine göre ucuz olan hem de yeni olduğu için sorunsuz olacağına inandığım bu Generalskie'yi seçtim.

En göze çarpan özelliği alışılmışın dışındaki kasa yapısı olan bu saat, pirinç üzeri krom kaplama. Fotoğraflarda biraz mat görünse de ışıl ışıl bir kaplaması var. Saatin arka kapağı paslanmaz çelikten imal edilmiş. Kurma kolu ise su geçirmezlik sağlayabilmek için vidalı. Bu sayede 30 atm su geçirmezlik sağlanmış. Saati ayarlamak için vida açıldığında kurma kolu boşa düşüyor hissi yaşanıyor. Bu kurma kolu Vostok Komandirskie ve Amphibian serisinin alamet-i farikası! Bezel çift yöne dönüş yapıyor ama dönüş esnasında herhangi bir ses ya da direnç yok. Buna rağmen kendi kendine dönebilecek kadar da gevşek değil. Saatin kalbi olan 2414A mekanizma 17 taşlı, elden kurmalı, saatte 19800 vuruş yapan ve en az 38 saat işleyebilen bir yapıda.

Rus saatlerine merakımın ilk somut sonucu bu saati almak olmuştu. Yaptığım alışverişten kesinlikle memnundum. Saat, fiyat/performans oranı oldukça düşük bir modeldi. Yani size vaat ettiği şey, düşük fiyata yüksek performans.

Bundan sonraki aldığım pek çok saat, Vostok Amphibian serisi ağırlıklı olmak üzere, Sovyetler Birliği döneminde üretilen modeller oldu. Sanırım, bu saat ile başlayan güvenin vintage alışverişlerimde büyük etkisi vardı.

3 yorum:

  1. Hocam incelemelerini zevkle okudum. Rus saatlerine ilgim oldukca artti. Acilen bir vostok sahibi olmak istiyorum fakat sizinde vurguladiginiz gibi cinli kardeslerimiz yuzunden piyasada guvenilebilir urun bulmak cok zor. Rica etsem bana guvenilir bir satis sitesi onerebilir misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Bey selamlar,

      Rus saatleri ile ilgilenmeye başlamanıza sevindim. İlginiz arttıkça seçeneklerin çokluğu karşısında şaşıracağınıza eminim.

      Vostokların sahteleri genellikle Çin'den değil Ukrayna'dan çıkar. Aslında bu "sahte" konusunu da açıklamak gerekir. Saatler genellikle sahte değil ama "uyumsuz" olurlar. Yani bir modelin kasası bir başka modelin kadranı ile ya da bir modelin kadranı bir başka modelin kolları ile birleştirilir ve bu hobiye yeni başlayan potansiyel alıcılara sunulur. Bunun dışında sadece birkaç modelin gerçek anlamda "sahte" kadranına rastladım.

      Güvenilir satış siteleri epeyce fazla aslında. Ama bunların bazıları fiyat söz konusu olunca avantajlarını yitiriyorlar. Ben size Ebay'de Zenitar ya da chistopolcity nickli satıcıları öneririm. Ayrıca chistopolcity nickli satıcıya ait olan http://chistopolcity.com/ adresinde daha da uygun fiyatlı ürünler bulmanız mümkün.

      Saygılar.

      Sil
    2. Cok tesekkur ederim. Tavsiyelerinizi degerlendirecegim.

      Sil